Kruisbeelden kunststudent geweerd op Keramiekbal

Twee kruisbeelden van een student van de Bossche kunstacademie mogen niet getoond worden tijdens het Keramiekbal dat vanavond in Den Bosch wordt gehouden.

Het betreft afbeeldingen van een punker met hanekam en Hitler die op een houten kruis van ongeveer een halve meter zijn gespijkerd. De kunstwerken zijn gemaakt door Rob van Vught, vierdejaarsstudent Keramiek van de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost in Den Bosch.
Samen met enkele andere keramiekwerkstukken zijn zij gisteren ingestuurd om geshowd te worden tijdens een ‘keramische catwalkpresentatie’. Deze show vormt een onderdeel van een groots Keramiekbal dat vandaag plaatsvindt in het Provinciehuis in Den Bosch.

Directeur Koos de Jong van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Den Bosch, dat de feestelijke bijeenkomst organiseert, vindt het ‘buitengewoon vervelend’ dat de kruisbeelden van Van Vught zijn teruggestuurd, maar hoopt dat er begrip voor is.
Hij heeft op zich geen moeite met de beelden en zou ze gerust tentoonstellen. Maar het Keramiekbal leent zich hier niet voor, meent hij. ‘Er zijn die avond vierhonderd gasten, zowel uit het bedrijfsleven als kerkbesturen. Dan is het niet verstandig die beelden te tonen. We willen de mensen gastvrij ontvangen en laten zien wat er in de wereld van de keramiek gebeurt. Het is niet de bedoeling om de confrontatie aan te gaan.’

Keramiekstudent Van Vught vindt het ‘een beetje vreemd’ dat aan studenten van een kunstacademie wordt gevraagd werk te leveren, om het vervolgens te weigeren. ‘Kunst kan aanstootgevend zijn. Als je dat niet wilt, moet je je niet met kunst inlaten.’
Het ergste vindt hij dat Den Bosch zich wil profileren als ‘keramiekstad’ en groots uitgepakt met het Keramiekbal, terwijl het op deze manier verwordt tot ‘iets liefs en heen en weer geaai’. ‘Het is een soft gebeuren geworden.’ (GR)

klik