Kunstacademie krijgt major Interaction Design

Interaction Design wordt de naam van een nieuwe major van de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost in Breda. Studenten Vormgeving kunnen vanaf september 2006 voor deze major kiezen.

De major heeft veel raakvlakken met de opleiding Communication & Multimedia Design. Toch ziet Toon Kloet, adjunct-directeur van de Academie voor ICT en Media waar CMD onder valt, het niet als een concurrent. ‘Het ligt er tegenaan en zal elkaar hier en daar wel overlappen, maar Interaction Design heeft een andere invalshoek dan CMD. CMD benadert multi mediadesign vanuit de ICT- en communicatie. Het is geen kunst, hoewel er dat wel inzit en dat zal ook zo blijven. CMD gaat eerder uit van bedrijfsprocessen’
Interaction Design van de kunstacademie heeft een meer autonome kunstbenadering. De ICT-invloed zal beperkter zijn, denkt Kloet. Volgens de adjunct-directeur bestaan er al heel lang plannen om deze variant te gaan aanbieden en is dit in overleg met zijn academie gebeurd. Het is de bedoeling dat de opleidingen gaan samenwerken waar dit kan.
Projectleider Aldje van Meer gaat de komende tijd onderzoeken wat het beroepsprofiel en de eindcompetenties van de nieuwe major moeten zijn. Ook gaat zij kijken waar verschillen en overeenkomsten met CMD.
CMD-studenten kunnen de major ook volgen, zei Paul Jansma, adjunct-directeur aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost vandaag op de studiedag in Breda. ‘Wel moeten ze daarvoor een assessment doen in de propedeuse.’
Een interaction designer houdt zich onder meer bezig met het ontwerpen van interfaces en information design. (PM)