Lamberts krabbelt terug: ‘Jongens en meisjes even slim’

Een ‘ongelukkige keuze’, noemt Lamberts zijn verwijzing achteraf. Hij bedoelde het allemaal niet zo. ‘Ik geloof niet dat jongens slimmer zijn dan meisjes’, zegt hij desgevraagd.
‘Ik denk dat het niets uitmaakt. Ik wilde alleen maar zeggen dat de achterstand van jongens niet door hun intelligentie komt. Dat is alles. Ik zou studenten niet op IQ willen selecteren. Ik wil ze ook niet op hun examencijfers selecteren. De geneeskundestudenten die wij zelf toelaten, selecteren we vooral op bijzondere prestaties: bestuurswerk, schrijftalent, enzovoorts.’

Vrouwen doen het juist beter dan mannen, erkent hij. ‘De dalende rendementen onder mannen zijn slecht voor de Nederlandse kenniseconomie. Iedereen die afhaakt, is een verlies. Het is niet mijn bedoeling geweest vrouwen te beledigen. Als wij willen dat de helft van de Nederlandse jongeren hoog opgeleid wordt, dan moeten we onder andere de uitval onder mannen inperken.’ (FG)