Ministerie verklaart schooluitval de oorlog

Minister Van der Hoeven en staatssecretaris Rutte willen het aantal scholieren dat vroegtijdig van school gaat verder terugdringen. In 2004 haakten 64.000 scholieren af zonder dat ze over een mbo-2 diploma beschikten.

De bewindslieden laten onderzoeken of de leerplichtleeftijd kan worden verhoogd tot 18 jaar. Daarnaast worden werkloze jongeren verplicht inzage te geven in hun dagbesteding, op straffe van een boete. Bovendien worden ze gekort op hun uitkering als ze weigeren mee te doen aan scholingstrajecten. Zodoende moeten zoveel mogelijk jongeren op zijn minst met een minimale startkwalificatie de arbeidsmarkt op komen.
De doorstroming van het vmbo naar het mbo moet beter worden gestroomlijnd. Scholieren moeten sneller op de juiste plaats terecht komen, omdat daarmee tijdwinst wordt geboekt. Bovendien komt dat de motivatie van de leerlingen ten goede.

Vroegtijdige schooluitval komt het vaakst voor in Rotterdam Rijnmond en Flevoland. Acht procent van de jongeren stopt daar te snel. In West-Brabant ligt het percentage drop-outs onder de jeugd op vijf procent. Meer dan 24 duizend ondergekwalificeerde jongeren zijn vorig jaar na ingrijpen van de overheid terug naar de schoolbanken gegaan. (TdO/HOP)