Opladers van mini-onderneming naar Kenia

Opladers waarmee je zonder elektriciteit je mobiele telefoon kan opladen. De acculaders die mini-onderneming IBMS in Breda vorig jaar heeft verkocht, waren een groot succes. Tot in Kenia toe.

Wim Hendrikx, beleidsmedewerker bij het Leer- en Innovatiecentrum, kocht er tien en nam ze afgelopen oktober mee naar Kenia. Hij bezocht projecten die weduwen ondersteunen in hun levensonderhoud en basisscholen bouwen en verbeteren. In Kenia deelde hij opladers uit aan mensen die wel eens een gsm gebruiken, maar thuis geen elektriciteit hebben om ze op te laden. Intussen heeft Hendrikx er nog eens tien gekocht, omdat er erg veel belangstelling voor was.
De werking van de acculader is simpel: kabeltje aansluiten en draaien aan de hendel. Binnen drie minuten is de batterij weer gereed voor tien minuten bellen. De oplader is geschikt voor Nokia, Siemens en Sony Ericsson.
Dirk Kranendonk, tweedejaarsstudent aan de International School in Breda en toenmalig general manager van mini-onderneming IBMS, vindt het ‘helemaal geweldig’ dat ze met het product de internationale markt hebben bereikt. ‘International Business and Management Studies is een internationale studie. Het voegt extra waarde toe als je het product ook in het buitenland verkoopt, ook al is het nog op zo’n kleine schaal.’ (CB)