‘Opleiding Beeldende Kunst beneden peil’

De opleiding Beeldende Kunst van de academie in Den Bosch is dit jaar ‘beneden peil’. Dat schrijven derdejaarsstudenten in een brief aan de directie.

De 20 studenten die de brief hebben ondertekend, eisen onmiddellijk beter onderwijs. ‘Onze grootste ergernis is dat we slechts twee docenten effectief hebben. En dan moet je geluk hebben dat die docenten in een namiddag genoeg tijd hebben om 27 studenten te bezoeken. Als je nu niet aan de beurt bent geweest, wacht je maar een weekje… of nog een weekje. Zo zijn er nu twee maanden om’, is in de brief te lezen.
‘We hebben bijna geen les’, zegt Griet Menschaert, een van de studenten die de brief heeft ondertekend. ‘Het is net een mbo-opleiding. We krijgen geen kritiek, altijd is alles goed. We hebben drie docenten van wie een bijna altijd ziek is en een ander niet in het onderwijssysteem past. Een docent doet het wel goed. Maar op één docent kun je geen opleiding laten draaien.’ In de brief vragen de studenten of de verloren tijd spoedig gecompenseerd kan worden met extra workshops of boeiende gastcolleges door mensen van buitenaf.

De directie erkent dat de studenten in blok 1 door ziekte van een van de docenten minder studiebegeleiding hebben gekregen. ‘Dat gaan we voor blok 2 corrigeren’, zegt Paul Jansma, adjunct-directeur. De studenten krijgen dan meer docenten en dus meer les en begeleiding. (CB)