Ouderwetse moedercultuur

In Nederland heerst een ouderwetse moedercultuur. Dat zegt Avanslector Edith Hooge in het magazine Carp, dat gisteren verscheen.

Ze werd voor het blad, samen met haar partner Lennart Booij, geïnterviewd voor het verhaal ‘Moderne stellen doen het 4/4′. Het gaat over hoogopgeleide stellen die ervoor kiezen ieder vier dagen per week te werken.
Booij en Hooge hebben samen twee kinderen. Booij (bekend van de PvdA) werkt voor een communicatiebureau en Hooge is naast lector Corporate Governance bij Avans onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam.
Wat betreft het huishouden besteden ze zoveel mogelijk uit. Dat je zelf met boodschappen zou moeten zeulen of je eigen huis stofzuigen, heeft volgens Hooge te maken met ‘de ouderwetse moedercultuur’ die in Nederland heerst. ‘Vrouwen vertellen dat Olvarit best een keertje mag, maar dat het veel beter is om zelf groente in de blender te gooien’, zegt de lector. Booij: ‘Of je afkeurend aankijken als ze horen dat je kind drie dagen op de crèche zit. Drie keer? Nou, nou. Dankzij de moedermaffia zit de kinderopvang nog steeds in de taboesfeer.’ Volgens Hooge uit die cultuur zich in de weerstand tegen het voorstel om scholen te verplichten om voor opvang te zorgen.
Booij zegt dat het in bedrijven nog steeds met moeite geaccepteerd wordt dat je als man een dag in de week vrij wilt zijn. ‘Ik heb het omgekeerde’, reageert de lector. ‘Als ik zeg dat ik vrijdag niet kan afspreken zijn mensen bijna opgelucht dat ik ook nog moeder blijk te zijn.’
Hoogleraar kinderopvang Louis Tavecchio zei onlangs in een interview in Folia, het blad van de Universiteit van Amsterdam, ongeveer hetzelfde. ‘Ik wijt de twijfelachtige houding tegenover kinderopvang aan de in Nederland heersende moederschapsideologie. Diep in hun hart vinden veel ouders dat een kind thuis opvoeden het beste is. Liefst met een hoofdrol voor de moeder.’ De hoogleraar vindt dat we beter een voorbeeld kunnen nemen aan Zweden en Denemarken, ‘waar opvang en onderwijs zijn geïntegreerd in prachtige, multifunctionele gebouwen.’ (PM)