Promotie van Hak in Duitsland

Hoe breng je de potgroenten van Hak op de Duitse markt? Zes eerstejaarsstudenten International Business and Languages in Den Bosch maken hiervoor een promotieplan.

Voorafgaande aan het plan hebben de studenten bekeken of er in Frankrijk en Duitsland een markt voor Hakgroenten is. Frankrijk viel af, omdat het merk Bonduelle het grootste aandeel van de markt in handen heeft. ‘Bovendien zijn de Fransen chauvinistisch, die houden erg vast aan het product van eigen bodem’, zegt IBL-studente Ilse Havinga.
In Duitsland is er volgens de studenten wel plaats voor Hak. Er is veel vraag naar geconserveerde groenten. Daarbij sluiten de Nederlands en Duitse bedrijfsculturen goed op elkaar aan, zegt IBL-studente Tamara Hekman. ‘Fransen werken niet graag samen met buitenlandse partners.’
In Nederland is Hak mede bekend geworden door de reclamespotjes van Martine Bijl, maar die zijn hopeloos ouderwets vinden de studenten. Meer over het onderzoek en het promotieplan van de IBL-studenten is te lezen in Punt 7, die donderdag 1 december in de bakken ligt. (CB)