Raad van Bestuur blokkeert digitaal stembureau AIM

Het digitale stembureau dat medewerkers van de Academie voor ICT en Media (AIM) op de site van de academie hebben geïnstalleerd mag niet worden gebruikt. Het bureau was bedoeld voor de verkiezingen van de personeelsgeleding in de Centrale Medezeggenschapsraad volgende week. Volgens de Raad van Bestuur is de voorziening niet veilig en niet betrouwbaar.

AIM-medewerkers Jan Woolderink en Arald den Braber hadden het digitale stembureau ingericht omdat de ICT-dienst van Avans Hogeschool geen capaciteit had om de voorziening te faciliteren. Ook was er geen geld beschikbaar om de voorziening extern in te kopen.

Voorzitter Ab Bobbink van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en van de verkiezingscommissie toont zich in een reactie ‘gefrustreerd’ over de gang van zaken. Hij is er op grond van de informatie die hij heeft van overtuigd dat de veiligheid niet in het geding is. Bobbink vermoedt ‘dat er andere motieven ten grondslag liggen aan het besluit’. Meer wil hij er nu niet over zeggen. Eerst gaat hij de Raad van Bestuur benaderen om de verkiezingen volgende week dinsdag t/m donderdag alsnog te redden.
Wel heeft hij al eerder aangekondigd, dat na afloop van de verkiezingen een evaluatie zal worden gemaakt van de gang van zaken.

Arald den Braber, die de software heeft geïnstalleerd, vermoedt dat de Raad van Bestuur bezorgd is over lekken die zouden ontstaan als het digitale stembureau op een server aan de kant van het studentennetwerk zou staan. ‘Maar daar staat het niet. Het is geïnstalleerd op een server die in hetzelfde domein staat als het intranet van Avans, Blackboard en dergelijke. Onze studenten kunnen daar niet bij. Helaas heeft men verzuimd dat bij ons na te vragen.’ Ook voor de veiligheid en betrouwbaarheid van de programmatuur staat Den Braber in. Hij voegt daaraan toe, dat het aanvankelijke plan – stemmen via e-mail – vele malen onveiliger is.

De Raad van Bestuur was nog niet voor een toelichting bereikbaar. (FG)