Rector EUR: ‘Jongens slimmer dan meisjes’

Anonieme hatemail stroomt binnen bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Rector-magnificus Steven Lamberts wordt uitgemaakt voor racist en fascist. Dit nadat hij mannen slimmer dan vrouwen noemde op de dies natalis van zijn universiteit. De EUR betreurt de commotie.

Hoe komt het toch dat er minder jongens dan meisjes instromen in het hoger onderwijs? Zijn vrouwen slimmer dan mannen? ‘Dat zeker niet’, stelde Lamberts. En hij verwees naar een onderzoek dat deze maand gepubliceerd wordt in de British Journal of Psychology. Gemiddeld scoren mannen volgens de onderzoekers vijf punten hoger op IQ-tests dan vrouwen. Twee keer zoveel mannen als vrouwen hebben een IQ boven de 125. Tegenover elke vrouw met een IQ van 155 staan meer dan vijf vrouwen.
Ongelukkige verwijzing. Het blad Nature veegde nog voor publicatie de vloer aan met het artikel. Bovendien heeft één van de twee onderzoekers, Richard Lynn, een reeks van dubieuze onderzoeken op zijn naam staan. Zo beweerde hij onder meer dat de mensen steeds dommer en misdadiger worden omdat slimme mensen zich minder voortplanten. Lamberts wist dit waarschijnlijk niet.

Doordat meisjes hogere cijfers halen op het vwo hebben ze veel meer kans om ingeloot te worden voor de studie geneeskunde. Lamberts: ‘Meisjes van 17 en 18 jaar lijken ambitieuzer en gemotiveerder, maar zijn niet noodzakelijkerwijs intelligenter dan hun mannelijke leeftijdsgenoten, getuige het zojuist geciteerde onderzoek van de Universiteit van Manchester. Deze gegevens nopen mij er dan ook toe mij te verzetten tegen selectie aan de poort op basis van alleen eindexamencijfers. Het creëert een onnodige barrière voor jonge mannen in het wetenschappelijk onderwijs welke niet op het IQ gebaseerd lijkt.’

Eerder dit jaar kreeg de rector van de Harvard Universiteit, Lawrence Summers, een storm van kritiek over zich heen toen hij beweerde dat mannen dankzij hun genetische aanleg beter zijn in exacte wetenschappen dan vrouwen. (BB/HOP)