Rick van der Ploeg presenteert Wetenschapsquiz

Oud-staatssecretaris en hoogleraar economie Rick van der Ploeg gaat samen met Froukje Jansen de Nationale Wetenschapsquiz presenteren. Studenten krijgen een belangrijke rol in het programma. Van Wim T. Schippers is geen spoor meer te bekennen.

Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven nemen het op tegen zee-onderzoekers van het NIOZ (Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee) uit Texel, Alterra uit Wageningen en het RIVO (Rijksinstituut voor Visserijonderzoek) uit IJmuiden. De twee teams krijgen hulp van studenten, die verschillende proeven en experimenten uitvoeren.

Tot 2003 was de presentatie nog stevig in handen van kunstenaar Wim T. Schipppers. Maar twee jaar geleden ging het mis: de vragen van de wetenschapsquiz stonden een week te vroeg in de VPRO-gids. De kandidaten konden dus vals spelen. Schippers en de VPRO rolden vechtend over straat en konden het niet eens worden over de oplossing.
Vorig jaar presenteerden cabaretière Lenette van Dongen en schrijfster/actrice Karen van Holst Pellekaan de quiz. Die komen dit jaar niet meer terug. ‘Je moet vernieuwen’, legt de nieuwe eindredacteur Karin Schagen uit. ‘Je kunt ook niet ieder jaar in dezelfde kleren rondlopen.’

De quiz wordt anders, maar blijft herkenbaar, aldus Van Schagen. De kern is nog altijd een serie meerkeuzevragen waar hoogleraren antwoord op moeten geven en die de kijker van tevoren thuis heeft kunnen bestuderen. Er komen twee studio’s. In de ene studio zitten de hoogleraren samen met Rick van der ploeg. In een andere studio zijn studententeams in de weer met proefjes, samen met presentatrice Froukje Jansen. De uitzending is op zaterdag 24 december om 22.15 uur op Nederland 3. (BB/HOP)