Samenwonen voor studiepunten

Tweede- en derdejaarsstudenten Social Work in Breda kunnen studiepunten verdienen door een huis te delen met jongeren die in de jeugdzorg zitten.

Jeugdzorginstelling De Zuidwester in Breda heeft dagelijks te maken met jongeren die vanwege problemen thuis uit huis zijn geplaatst. Sommigen hebben psychosociale problemen, anderen hebben een licht verstandelijke beperking of een psychiatrische achtergrond. ‘Die jongeren zijn al relatief zelfstandig. Het begeleid wonen is een tussenvorm op weg naar zelfstandig wonen’, zegt Mieke de Haas, stagecoördinator Sociale Studies in Breda en projectbegeleider.

De eerste twee studenten zijn nog maar net in hun nieuwe huis getrokken. ‘De maatjes, zoals ze genoemd worden, moeten niet de taken van professionele hulpverleners gaan overnemen. Ze hebben meer de functie van goede buur’, zegt De Haas. De maatjes helpen de jongeren bij vooral praktische zaken in en om het huis. Ze geven tips bij het boodschappen doen, koken, verwerken van de post en maken de jongeren wegwijs in de stad Breda.

Het moet een zo’n gewoon mogelijk studentenhuis zijn, benadrukt De Haas. Iedere bewoner moet zijn gang kunnen gaan, maar als er iets is, kunnen de maatjes ze ondersteunen. Als een van de bewoners een paar nachten niet thuis is geweest, kunnen ze bij de Zuidwester aan de bel trekken.’
De Zuidwester start met drie huizen. De studenten en bewoners blijven een jaar in huis. Als blijkt dat de jongeren op eigen benen verder kunnen, gaan ze op zichzelf wonen. (CB)