Samir A. kan naar Noordelijke Hogeschool Leeuwarden

Terreurverdachte Samir A. is welkom op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. De orthodoxe moslim A. werd onlangs door Hogeschool Leiden geschorst, omdat de aanwezigheid van het vermeende lid van de Hofstadgroep voor te veel onrust zorgde. A. was in Leiden begonnen aan een chemieopleiding.
‘Wat mij betreft kan Samir A. zich hier zo inschrijven’, zegt Leeuwarder collegevoorzitter Frans Kuipers in een interview met NHL-magazine. Hij begrijpt de actie van zijn Leidse collega’s niet. ‘Er werd onmiddellijk een link gelegd, zo van: hij zal wel chemie studeren om bommen te leren maken.’

A. zit momenteel vast omdat justitie er van is overtuigd dat hij een aanslag wilde plegen. Op 14 oktober werd hij praktisch voor de deur van de Hogeschool Leiden gearresteerd. Diezelfde dag werden nog zes vermeende leden van de Hofstadgroep gearresteerd. Bovendien wordt A. in hoger beroep nog altijd vervolgd voor het beramen van aanslagen op de kerncentrale in Borssele en luchthaven Schiphol. In zijn huis werden de blauwdrukken van beide complexen aangetroffen tijdens een huiszoeking. Samir A. werd in deze zaak al twee keer vrijgesproken.

NHL-voorzitter Kuipers vindt het niet de taak van een hogeschool om zich bezig te houden met mogelijke terreurdreiging van moslimextremisten. Toen zijn hogeschool werd verzocht om islamitische studenten te screenen op terroristische activiteiten, weigerde hij: ‘Natuurlijk gaan we dat niet doen. We screenen onze aankomende studenten niet, en de zittende populatie ook niet.’ (TdO/HOP)