Screensaver als prikbord

Een screensaver die niet met één klik verdwijnt, maar waarop allerhande informatie voor studenten te vinden is. Over bijbanen, stages en advertenties van overheid en bedrijven. Het idee is van Tacco Marijnen en Esli Wessels, vierdejaarsstudenten Management, Economie & Recht in Den Bosch.

Studenten rennen altijd meteen naar de computers zonder de posters op de prikborden te zien. Dat is zonde, vinden Tacco en Esli. Want er kan altijd wel wat tussen hangen waar de student iets aan heeft, bijvoorbeeld een interessante stageplek. Daarom bedachten de twee studenten een screensaver. Een ruimte die niet echt benut wordt. Op de screensaver komen advertenties van bedrijven en overheid, informatie over stage en bijbanen, weer- en verkeersberichten, nieuws, Blackboard, een zoekmachine etcetera. Het digitale prikbord kun je wegklikken, door net als op een gewone pagina op het kruisje te klikken.
Om te kijken of er vraag was naar een digitaal prikbord gingen Tacco en Esli langs bij het Ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Onderwijs en Shell. ‘Zij gaan ons in ieder geval steunen’, zegt Tacco.

De komende tijd gaan de studenten met hun afstudeerproject Tvision aan de slag. In het vierde blok moet de screensaver als pilot draaien op de computers van studenten aan de Academie voor Industrie en Informatica. Tacco en Esli testen dan ook hoe het informatiekanaal valt bij studenten. Lopen de studenten groen aan van ergernis of vinden ze het juist heel handig?
De MER-studenten, die al twee jaar bezig zijn met het project, hebben een eigen bedrijf WesMar Investments. Eerst richtten ze zich meer op het opkopen en verkopen van spelletjes en kleding. De studenten zijn nu overgestapt op ICT. Tvision wordt het eerste product. (CB)