Studentenafvaardiging sluit de gelederen

De twaalf studenten in de nieuw gekozen Avans Medezeggenschapsraad (AMR) staan als één man achter de kandidatuur van Dennis van Nieuwenhuijzen voor het voorzitterschap van de raad. Dat heeft Van Nieuwenhuijzen verklaard tegenover Punt.

Naar aanleiding van de kandidatuur van Van Nieuwenhuijzen ontstond eerder deze week deining. De ambtelijk secretaris van de AMR, John de Wit, maakte bezwaar tegen een student als voorzitter. Van Nieuwenhuijzen reageerde daar boos op. Nu wil hij op die kwestie niet nader ingaan.
Woensdagavond, kort na de botsing tussen De Wit en Van Nieuwenhuijzen, heeft de studentenafvaardiging zich beraden. Bij die gelegenheid zouden alle twaalf afgevaardigden hebben toegezegd dinsdag aanstaande hun stem op Van Nieuwenhuijzen uit te brengen. Daarmee zou de Bossche MWD-student hoge ogen gooien.

De stemming aanstaande dinsdag zal in één ronde verlopen, zo laat de ambtelijk secretaris desgevraagd weten. Wie daarin de meeste stemmen vergaart (‘eenvoudige meerderheid’) is verkozen.
Vanuit de eveneens twaalfkoppige personeelsgeleding hebben zich drie personen kandidaat gesteld: Ab Bobbink (de huidige interim-voorzitter), Birgit Croft en Feliks de Vroomen. Als kandidaten zich niet terugtrekken, en de studenten achter Van Nieuwenhuijzen blijven staan, zou deze het voorzitterschap bijna niet kunnen ontgaan.

Maandag, daags voor de verkiezing van voorzitter en Dagelijks Bestuur, komen de raadsleden bijeen op een studiedag. Thema: de werkwijze van de AMR. (FG)