Studiedag over aansluiting VO-HBO

Leerlingen uit het voortgezet onderwijs moeten zo goed mogelijk worden voorbereid op het hbo. Daarom organiseert het samenwerkingsverband Aansluiting VO-HBO op 22 november de studiedag ‘Flexibel en competentiegericht onderwijs: hoe gemakkelijk maken wij het voor leerlingen van het VO om de student van het HBO te worden?’
Tijdens de studiedag voor docenten en decanen uit het voortgezet- en hoger beroepsonderwijs kunnen de deelnemers kiezen uit zes workshops. In de workshop ‘werken met het digitale portfolio’ laten decanen zien hoe ze het portfolio als hulpmiddel gebruiken. In ‘mogelijkheden tot prognose van aanstaand studiesucces’ doen docenten van het St. Janslyceum verslag van hun onderzoek naar de voorspelbaarheid van studiesucces. Wie kiest voor ‘competentiewijzers, wat zijn het en hoe werk je ermee’ kan onder meer zien welke instrumenten beschikbaar zijn om competenties in te zetten in de schoolloopbaankeuze.
Verder kunnen deelnemers kennismaken met verschillende leerarrangementen in het voortgezet- en hoger beroepsonderwijs, de vakinhoudelijke aansluiting tussen VO en HBO en wordt het belang van de fysieke leeromgeving benadrukt door voorbeelden van onder meer Fontys Pabo ‘s-Hertogenbosch. (MvH)