Tilburgse jongerenambassadeurs op wereldtournee

De Tilburgse jongerenambassadeurs gaan bestuurders en jongeren in grote Europese steden enthousiast maken voor het ambassadeursschap. Derdejaarsstudent Bestuurskunde Nihan Iskenderkaptanoglu in Den Bosch is voorzitter van de jongerenambassadeurs.

Sinds 2000 adviseren de jongerenambassadeurs de gemeente Tilburg als er problemen zijn met jongeren. Ook organiseren ze evenementen en geven jongeren subsidie voor projecten zoals een skatepark of jongerendebat.
Afgelopen weekend wonnen de Tilburgse jongeren een Europese prijs. Vierentwintig projecten namen deel aan de wedstrijd die door European Association for Leisure Time Institutions of Children and Youth (EAICY) is uitgeschreven. Drie genomineerden presenteerden vrijdag 18 november in Praag hun project.
De Tilburgse jongerenambassadeurs werd gekozen tot beste project, omdat ze jongeren weten te bereiken door onder andere bij scholen langs te gaan. ‘We wisten dat we een goed project hebben. Maar ik ben er niet vanuit gegaan dat we zouden winnen’, zegt Iskenderkaptanoglu,

Als prijs mogen de ambassadeurs op bezoek bij de grote steden in Europa, maar ook daarbuiten. Waar enthousiasme is, gaan de Tilburgse jongeren eenzelfde project opzetten.
Hoe en wanneer de wereldtournee van start gaat, weet Nihan nog niet. ‘Een professionele projectleider gaat ons dat uitleggen.’ (CB)