Werktuigbouwkunde weg uit Tilburg

De opleiding Werktuigbouwkunde verdwijnt uit Tilburg. De Raad van Bestuur heeft besloten er de nieuw te ontwikkelen major-studie Human Care Technology voor in de plaats te stellen. Die wordt dan onderdeel van de opleiding Technische Bedrijfskunde, ‘een meer logische combinatie dan de huidige onderbrenging bij Elektrotechniek in Breda’ aldus bestuurslid Frans van Kalmthout.

Avans Hogeschool biedt momenteel in Breda, Tilburg en Den Bosch Werktuigbouwkunde aan. De Tilburgse en de Bredase vestiging vormen samen één opleiding. Dat is te veel van het goede, vindt de Raad van Bestuur. De Tilburgse afdeling telt 150 studenten. Daar moet jaarlijks geld bij. Bovendien werd volgens Van Kalmthout de afdeling Tilburg door de medewerkers toch al vaak als een filiaal van Breda gevoeld.
Het afstoten van Werktuigbouwkunde en het aantrekken van Human Care Technology in Tilburg past in het streven van de Raad van Bestuur om de drie Avans-steden meer te profileren. Van Kalmthout: ‘We willen niet overal hetzelfde aanbieden.’ Tilburg zou met Human Care Technolgy de meer mensgerichte opleidingen krijgen. Den Bosch de engineering-opleidingen, en Breda engineering- en medische laboratoriumopleidingen.
Over de manier waarop de huidige Tilburgse studenten Werktuigbouwkunde hun studie kunnen afronden, moeten nog afspraken worden gemaakt.

Sommige medewerkers vernamen het nieuws vandaag uit het Brabants Dagblad, die het nieuws eerder had dan de bedoeling was. Directeur Harrie de Werd wilde nog geen commentaar geven, omdat hij eerst zelf het personeel wilde informeren. (FG)