Achmea-aanbod nu ook voor universiteitsstudenten

Universitaire studenten kunnen zich net als hbo-studenten collectief verzekeren tegen ziektekosten. Dat is een van de onderhandelingsresultaten van de universitaire cao die gisteren werd afgekaart.
Universiteitenvereniging VSNU en de bonden komen daarmee tegemoet aan de lobby van de studentenbonden. Lange onderhandelingen met zorgverzekeraars zullen niet nodig zijn geweest. De universitaire studenten krijgen van Zilveren Kruis/Achmea precies dezelfde zorgverzekering als hbo-studenten.

Zonder enig eigen risico kost de verzekering 950 euro per jaar en met vijfhonderd euro eigen risico jaarlijks 700,40 euro. Het meest uitgebreide aanvullende pakket van Zilveren Kruis/Achmea kost de studenten 166,80 euro per jaar. Voor de maximale tandartsverzekering betalen ze nog eens 180,60 euro.
Maar dan ben je wel extreem verzekerd. Wie de vier-sterrenverzekering van Zilveren Kruis/Achmea overdreven luxe vindt en met drie sterren genoegen neemt, betaalt al veertig euro minder. In dat pakket krijg je nog altijd alle fysiotherapie vergoed.

Overigens hebben alle nieuwe zorgverzekeringen een no-claim-regeling. Wie binnen een jaar geen ziektekosten declareert, krijgt 255 euro teruggestort. Daarbij telt een bezoek aan de huisarts niet mee.

Ook zorgverzekeraar CZ biedt studenten een polis, die kan wedijveren met de collectieve studentenverzekering. De basisverzekering van CZ is een stuk duurder, maar de extraatjes zijn goedkoper.

Voor het personeel pakken de resultaten van de cao-onderhandelingen gunstiger uit dan onlangs in het hbo het geval was. De 1,6 procent loonsverhoging in april 2006 komt overeen. Maar in april 2007 krijgen universitaire medewerkers er 1,2 procent bij, hogeschoolmedewerkers slechts 0,8 procent. (BB,TdO/HOP)