Hogeschool Utrecht: voorrang voor gepromoveerde stadgenoten

Gepromoveerden van de Universiteit Utrecht hebben straks een streepje voor bij vacatures van de Hogeschool Utrecht. Dat is het resultaat van een nadere uitwerking van de samenwerking tussen de instellingen.

De beide Utrechtse instellingen trekken al een jaar samen op als het gaat om onderzoek en onderwijs. Door gepromoveerden van de UU voorrang te geven bij vacatures voor onderwijs- en onderzoeksplaatsen doet de hogeschool ‘iets terug’ voor de universiteit, die op haar beurt meewerkt aan de promotie van HU-docenten. Vijftig van hen moeten in 2007 deelnemen aan een promotietraject.

Het streven naar meer gepromoveerde docenten past bij de afspraken tussen de HBO-raad en het ministerie van OCW om de kwaliteit van het hbo te verbeteren. De Hogeschool Utrecht acht de komst van promovendi extra noodzakelijk nu de instelling steeds meer toegepast onderzoek doet. (TdO/HOP)