Irma van Osch wint scriptieprijs

Voormalig kunststudente Irma van Osch is de winnaar van de scriptieprijs 2005. Ze won 1500 euro voor haar scriptie ‘Netjes binnen de lijntjes blijven?’

Blij verrast nam de studente de felicitaties vanmiddag in ontvangst. ‘Ik had het helemaal niet verwacht, ik was veel meer gericht op mijn eindexamenwerk. Daar hameren ze bij de kunstacademie ook op.’
De oud-studente Illustratieve Vormgeving in Breda onderzocht voor haar scriptie de functie van de illustratie en in hoeverre een illustrator zijn mening daarin kwijt kan. Geschreven bronnen waren er niet, dus begon ze haar eigen onderzoek. Haar conclusie: illustraties zijn niet alleen bedoeld om een tekst beter leesbaar en begrijpelijker te maken, maar ook om de lezer te helpen een mening te vormen.
‘Het moeilijkste aan mijn scriptie vond ik het bedenken van een goed onderwerp’, zei Van Osch tijdens haar korte presentatie vanmiddag. Door de discussie over de vrijheid van meningsuiting na de dood van Theo van Gogh viel bij Irma het kwartje. Want in hoeverre zou zij een haar mening kwijt mogen in een illustratie?

De juryleden vonden Irma’s scriptie ‘actueel en goed bruikbaar en het draagt bij aan de maatschappelijke discussie en de doelstellingen van de hogeschool’. Bovendien waren ze gecharmeerd van haar schrijfstijl. Ze adviseerden de illustrator om haar scriptie aan te bieden aan vakbladen omdat er nog maar weinig over geschreven is.
De andere genomineerden voor de prijs waren oud-studenten Erik Hairwassers en Michiel van Kessel (Personeel & Arbeid in Den Bosch), Richarda de Voer (Biologie & Medisch Laboratoriumonderwijs in Breda) en Mary Hooymans (deeltijd Management, Economie en Recht in Breda). Zij ontvingen allemaal een aanmoedigingsprijs van 150 euro.

De Avans Scriptieprijs, voorheen de Toon Hommel-prijs, wordt elk jaar uitgereikt aan de student met de beste afstudeerscriptie van het voorgaande schooljaar. De scripties worden niet op inhoud beoordeeld maar op toegankelijkheid, oorspronkelijkheid, maatschappelijke relevantie, samenhang tussen theorie en praktijk, praktische bruikbaarheid en actualiteit. (MvH)

klik

Van links naar rechts: Mary Hooymans, Michiel van Kessel, Richarda de Voer, Eric Hairwassers en winnares Irma van Osch – Klik op foto voor vergroting
(Foto Hetty Hairwassers)