Kerstgeschenk wakkert goudkoorts aan

Kunnen na oudjaar een handvol werknemers van Avans Hogeschool rijk gaan leven, nu de Raad van Bestuur iedere medewerker een half staatslot als kerstgeschenk heeft gegeven?
Een rekensom leert dat het met 2000 halve staatsloten waarschijnlijk zo’n vaart niet zal lopen. Maar dat het – vooral kleinere – prijzen zal regenen staat wel vast.

Als de trekking op oudejaarsavond volgens de wetten van de statistiek verloopt, zullen om en nabij 870 – halve – prijzen bij het personeel van Avans terechtkomen. Wat weer niet betekent dat 870 medewerkers gelukkig worden gemaakt, want net als in het echte leven kun je erop wachten dat sommigen meerdere prijzen in de wacht zullen slepen en anderen helemaal niets. Vooral bij de eerste vier trekkingen van telkens 500.000 lotnummers met één gelijk eindcijfer is er een reële kans dat eenzelfde eindcijfer twee of meer keer geluk brengt. Van de circa 870 prijzen zullen er overigens ruim 800 de inzet niet overtreffen. Al blijft het voor de winnaars natuurlijk allemaal pure winst: de baas heeft de loten immers betaald.
De kans dat een Avans-medewerker een prijs wint waarvan hij een nieuwe limousine of MPV kan kopen of een jaartje eerder met pensioen kan gaan – laten we zeggen 50 duizend euro of meer – moet niet worden verwaarloosd, maar ook niet overschat: nog geen half procent. Op maar te zwijgen van de nog kleinere kans dat de halve hoofdprijs (de helft van 20 miljoen) óf de halve jackpot (de helft van 8 miljoen) bij Avans valt: 0,08 procent.
Heel wat reëler is het om erop te rekenen dat één Avans-werknemer tenminste 500 euro opstrijkt: 42 procent kans.

En als je iets wint, kun je er dan vanuit gaan dat de andere helft van de prijs bij een collega terecht komt? Nee. De aangeschafte halve loten zijn namelijk dwars door elkaar als ongesorteerde partij aan de hogeschool geleverd: de wederhelft kan bij wijze van spreken in Limburgse of Groningse handen zijn.

Tenslotte: wat moet je met een gewonnen geldbedrag dat net te weinig of net te veel is voor een diner buiten de deur? Idee: je betaalt het dineetje uit eigen zak en maakt het gewonnen bedrag over op giro 76300 ten name van de Stichting voor Vluchtelingen-Studenten UAF, waarvoor de Raad van Bestuur via hetzelfde kerstcadeautje reclame maakt. Kleine tegenprestatie voor de bijgevoegde fraaie cd met muziek van vluchteling-studenten. (FG)