Kunststudent illustreert kandelaar voor veiling

Voor het kerstnummer van weekblad Margriet illustreerde de Bredase kunststudent Erica van Mook een simpele witte kandelaar. Haar kunstwerk wordt samen met zestien andere kandelaars op internet geveild.

Met de illustratie van rode bloemen aan de ene kant en grijze bloemen aan de donkere kant wil Erica van Mook de relatie tussen dag en nacht weergeven. De nacht plukt stiekem een bloem van de dag waarmee hij de dag verrast. Op haar kandelaar is tot nu toe 40 euro geboden.
De vierdejaarsstudente Illustratieve Vormgeving aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/ St. Joost in Breda won dit jaar de illustratieprijs met haar boek Tiggel de Tovenaar.

Margriet stuurde een tijd geleden een aantal bekende en minder bekende Nederlandse kunstenaars en illustratoren een kandelaar met het verzoek er iets leuks van te maken. Zeventien kunstenaars waaronder schoenenontwerper Jan Jansen, striptekenaars Gerrit de Jager en Jean-Marc van Tol gaven gehoor aan het verzoek.
Het resultaat is te zien op www.margriet.nl waar op de 17 kandelaars geboden kan worden. De veiling loopt tot vrijdag 30 december. De opbrengst komt ten goede aan moeder en kindprojecten van hulporganisatie Cordaid (Memisa). (CB)