Met beurs kunnen 19 studenten naar ontwikkelingslanden

Avans Hogeschool heeft een beurs van 49.000 euro bemachtigd waardoor negentien studenten voor een stage naar een ontwikkelingsland kunnen gaan.

Peter van Bragt van het Bureau Internationalisering heeft de beurs samen met negentien studenten van de Academies voor Sociale Studies en Gezondheidszorg aangevraagd bij ‘Xplore’. Dat is een project van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het ministerie wil door het beschikbaar stellen van beurzen de betrokkenheid van jongeren bij ontwikkelingslanden vergroten. Er is 20 miljoen euro voor vrijgemaakt. Het gaat om landen waarvoor studenten normaal geen beurs kunnen krijgen.
De Avansstudenten gaan eind januari voor vijf maanden naar onder meer Uganda, Ecuador en India. Ze gaan er meewerken aan projecten voor bijvoorbeeld straatkinderen of minderjarige prostituees.
Als ze terug komen moeten ze wat ze hebben meegemaakt op een actieve manier uitdragen, dat is een van de voorwaarden om voor de beurs in aanmerking te komen. Een deel van de subsidie kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld het inrichten van een fototentoonstelling. Met het geld kunnen ook vijf docenten naar het buitenland, die de studenten ter plekke kunnen begeleiden. (PM)