Onverwachte BTW-heffing voor Fontys-Avans-samenwerking

Fontys Hogescholen en Avans moeten BTW betalen als ze voor de opleidingen Management in de Zorg en Advanced Nurse Practioner een stichting oprichten. Daarom zien ze daar voorlopig van af.

Fontys en Avans bieden sinds dit jaar samen de opleidingen aan in Tilburg en Eindhoven. Net als bij de Juridische Hogeschool, ook een samenwerkingsverband tussen de twee, zou er een stichting worden opgericht. Het verschil tussen de twee samenwerkingsverbanden is dat de hogescholen voor de Juridische Hogeschool door de staatssecretaris van onderwijs min of meer verplicht werden om samen te gaan. Voor de zorgopleidingen geldt dat niet en daarom heft de overheid BTW over de docenten en middelen die door de instellingen aan elkaar worden uitbesteed, aldus Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur. ‘We kunnen nu ook verder met een simpele samenwerkingsovereenkomst. Het gaat nog om kleine aantallen studenten, het is dan niet nodig om een zware constructie op te tuigen. We willen eerst de opleidingen goed op poten zetten.’ (PM)