Punt-redacteur Bos wint prijs hoger-onderwijspers

Christel Bos, redacteur van Punt, heeft de ‘Kring Award 2005’ gewonnen. De prijs voor het beste artikel van het voorbije studiejaar in een universiteits- of hogeschoolblad werd vandaag voor de eerste keer uitgereikt. Het thema voor de nominaties luidde dit jaar ‘studenten’.

De winnares ontving vanmiddag in Rotterdam een oorkonde en een bedrag van duizend euro uit handen van juryvoorzitter Bert Vuijsje.
Volgens het juryrapport is de reportage waarmee Bos de prijs in de wacht sleepte ‘een fraai voorbeeld van levende journalistiek, uit het studentenleven gegrepen’. Zij ging in oktober 2004 mee met een groep studenten van Avans Hogeschool tijdens een nachtelijke kraakactie in Den Bosch. Dat resulteerde niet alleen een ‘levendige actiebeschrijving’ maar ook in bijgevoegde ‘zinnige achtergrondinformatie’. Het artikel verscheen in Punt van 4 november vorig jaar.

De tweede prijs ging naar Peter Breedveld van het universiteitsblad Ad Valvas van de VU in Amsterdam met een artikel over de weigering van moslimstudenten kennis te nemen van de evolutietheorie. Frank Provoost van het Leidse universiteitsblad Mare werd derde met een journalistiek onderzoek naar de loopbaanontwikkeling van gewezen voorzitters van studentenverenigingen.
Havana, weekblad van de Hogeschool van Amsterdam, kreeg via een stemming onder de redacties van deelnemende bladen de wisseltrofee voor de beste coverpagina.

De Kring Award en de wisseltrofee voor de beste coverpagina zijn ingesteld door de ‘Kring van hoofdredacteuren van hoger-onderwijsbladen’, die in juni j.l. werd opgericht. Een van de doelstellingen van de Kring is de bevordering van de professionaliteit van hoger-onderwijsredacties. Vandaag vond het eerste jaarcongres plaats aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Het thema daarvan was de kwestie ‘Hoe kijgen we de studenten (weer) aan het lezen?’ (FG)

Lees het artikel op pagina 18 van Punt van 4 november 2004 (PDF-formaat).