Studenten Elektrotechniek bouwen volautomatisch damspel

Een robot die de stenen op het dambord verzet. Tien vierdejaarsstudenten Elektrotechniek uit Den Bosch ontwikkelden een volautomatisch damspel.

De robot zelf is in voorgaande jaren gemaakt door studenten Werktuigbouwkunde in Den Bosch. Tot nu toe stond hij werkeloos in de techniekhal. De tien elektrotechniekstudenten hebben hem aan het werk gezet. Het vorige blok zijn ze begonnen de enorme machine die boven het dambord staat in beweging te krijgen.
Voor het damspel schreven ze een software programma. Via een computer en een PLC (programmeerbare logische computercontrole) kan de robot op het dambord de stenen verzetten. Hij kan zelfs een dam maken. ‘Als het spel is afgelopen kan hij het bord afruimen en de stenen naast het spelveld opstapelen. Hij kan ze ook weer klaarleggen voor het spel’, zegt student Jorrit Timmermans.
Met dit project leren de studenten om te gaan met positioneringsystemen en een koppeling te maken tussen drie organen: de computer, de PLC en de robot.
Vrijdag willen de studenten het damspel gereed hebben. Dan wordt de proef op de som genomen en spelen ze tegen de docent die het project moet beoordelen. (CB)

klik