Studentenbonden blij met buitenlandse studiebeurs

Studentenbonden en internationaliseringsorganisatie NUFFIC reageren opgetogen op het nieuws dat Nederlandse studenten vanaf 2007 een studiebeurs meekrijgen als ze in een ander Europees land gaan studeren.

Hanneke Teekens, directeur internationalisering van internationaliseringsorganisatie NUFFIC: ‘De keuzeruimte van de studenten wordt enorm vergroot. Ik verwacht dat op de lange termijn enkele duizenden studenten er gebruik van gaan maken, vooral in de masterfase.’
Ook de studentenbonden ISO en LSVb zijn blij. ‘We vragen hier al jaren om’, zeggen ze, al vinden ze de regeling nog niet perfect. Nederlandse studenten moeten eigenlijk ook met een beurs in Australië, Azië of Venezuela kunnen studeren. De nieuwe regeling kent namelijk zijn grenzen. Wie naar Amerika wil gaan moet dat voorlopig nog op eigen kosten doen.
OCW bracht het nieuws kort nadat de Raad van State Ruttes leerrechtenplan kraakte. ‘Het moment is wel heel handig gekozen’, merkt LSVb-voorzitter Jonathan Mijs fijntjes op. (BB/HOP, MvH)