Studentes begluurd met webcam

Bewoonsters van een Amsterdams studentenhuis zijn mogelijk jarenlang gefilmd met twee verborgen webcams. Het zou kunnen dat de beelden op internet zijn verspreid. Niemand weet hoe lang de camera’s al waren verstopt. Dat meldt Het Parool.

Eén van de plankjes aan de muur was een beetje warm, merkte een studente tijdens het verven van haar nieuwe kamer. Haar huisgenote werd nieuwsgierig en keek wat erachter zat. Het was een soort webcam. Ze herkenden het apparaat niet en dachten dat het met hun internetverbinding te maken had. Pas toen ze een maand later draadloos internet kregen, haalden ze het apparaatje weer tevoorschijn en zochten ze via internet de merknaam en apparaatcode op. Ze schrokken toen ze op een site met spionageapparatuur stuitten. Bij een zoektocht door het huis vonden ze al snel een tweede camera.

De draadjes van de webcams liepen naar de zolderkamer van de buren. De politie heeft daar bij een inval drie computers in beslag genomen. (BB/HOP)