‘Superverpleegkundige’ aanwinst voor de zorg

Patiënten in ziekenhuizen zijn zeer tevreden over nurse practitioners. De kwaliteit van de zorg verbetert door hun toedoen en de gemiddelde behandeltijd wordt korter.
Dat concludeert de Groningse psycholoog en verpleegwetenschapper Marrig Knip in haar proefschrift over nurse practitioners. Uit interviews met patiënten van het Universitair Medisch Centrum Groningen blijkt dat de jonge beroepsgroep niet alleen kwalitatief goede medische en verpleegkundige zorg biedt, maar ook veel bijdraagt aan de efficiency. De nurse practitioners fungeren als centraal aanspreekpunt voor patiënten en regelen de praktische afstemming tussen de verschillende behandelingen en artsen. Dat levert veel tijdwinst op: de behandeltijd van patiënten is ‘beduidend korter’ met de ‘superverpleegkundige’ als spin in het zorgweb.

Knip, die morgen in Groningen promoveert, is erg positief over de nurse practitioner. Wel waarschuwt ze dat de functie in Nederland in de kinderschoenen staat en dat ziekenhuizen daarom moeten zorgen voor een heldere taakomschrijving, voldoende draagvlak bij het personeel en goede individuele begeleiding. (HC/HOP)