Windesheim en LOI komen met thuispabo

Wie een pabo-opleiding bij Windesheim wil volgen, hoeft vanaf volgend jaar de deur niet meer uit. In samenwerking met afstandsonderwijzer LOI komt de instelling vanaf september 2006 met een thuisstudieprogramma.

Windesheim en LOI zijn bekenden van elkaar: al vanaf 2000 werken de christelijke hogeschool en de commerciële onderwijsaanbieder samen op het gebied van de tweedegraads lerarenopleidingen die in de huiskamer worden voltooid. Volgens Windesheimblad HSK doen daar op dit moment meer dan 1600 mensen aan mee, waarmee de thuisstudie populairder is dan de reguliere opleiding.

Tijdens het eerste jaar is de thuisopleiding alleen toegankelijk voor mensen die al in het onderwijs werkzaam zijn als assistent. Zodoende denken LOI en Windesheim geen problemen te hebben om stageplaatsen voor de afstandstudenten te vinden. Maximaal vijftig studenten kunnen in de eerste lichting beginnen. Gaandeweg moet de thuispabo driehonderd studenten per jaar kunnen helpen.
Studenten die behoefte hebben aan contact met docenten, kunnen dat regelen via e-mail of telefoon. Bovendien vinden jaarlijks maximaal twaalf contactdagen plaats in Utrecht. (TdO/HOP)