Wytske van Keulen winnares Steenbergen Stipendium

Oud-kunststudente Wytske van Keulen is de winnares van de jaarlijkse stimuleringsprijs voor net afgestudeerde fotografen, het Steenbergen Stipendium. De prijs werd 8 december voor de achtste keer uitgereikt in het Nederlands Fotomuseum.

De winnares ontving een geldbedrag van 5000 euro. De tweede prijs van 1000 euro werd gewonnen door Linda Maria Birbeck van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.
De jury bezoekt elk jaar kunstacademies die een aparte richting fotografie hebben: KABK Den Haag, St. Joost Breda, AKI Enschede, Rietveld Academie Amsterdam en de HKU Utrecht. Dit jaar waren er negen genomineerden.

Van Keulen maakte een fotoboek over een Nederlandse familie die in de jaren zestig naar de Franse Pyreneeën verhuisde. Het boek bevat portretten van individuen en groepssituaties die worden afgewisseld met arcadische landschappen.
In haar eindexamenjaar won Van Keulen de St. Joost Penning, een onderscheiding voor één van de meest veelbelovende eindexamenstudenten. (MW)