Zorgverzekeraar CZ paait studenten met condooms

Zorgverzekeraar CZ biedt studenten een polis die kan wedijveren met de collectieve verzekering van de HBO-raad. De basisverzekering van CZ is een stuk duurder, maar de extraatjes zijn goedkoper.

CZ werkt samen met Studenten.net en DFY condoms. De verzekerden krijgen per jaar honderd condooms en een jaarlijkse test op seksueel overdraagbare ziektes als chlamydia en aids. Van iedere premie gaat een euro naar het Rode Kruis om aids in verre landen te bestrijden. Het trekt misschien de aandacht, maar studenten zullen uiteindelijk gewoon de rekensom willen maken. Welke is nu de goedkoopste?
Zonder enig eigen risico kost de basisverzekering van CZ 1047,60 euro per jaar. Die van de HBO-raad (via Zilveren Kruis/Achmea) kost 950 euro per jaar en is dus glansrijk goedkoper. Wie bereid is om vijfhonderd euro eigen risico te lopen, betaalt jaarlijks 800,04 euro bij CZ, terwijl Zilveren Kruis/Achmea maar 700,40 euro vraagt.
Daar staan bij CZ zoals gezegd honderd gratis condooms tegenover. Normaal gesproken kosten honderd DFY-condooms vijftig euro. Dus zelfs als je dat bedrag erbij optelt, blijft de collectieve verzekering van de HBO-raad goedkoper.
Dan de aanvullende pakketten. Het meest uitgebreide van Zilveren Kruis/Achmea kost hbo-studenten 166,80 euro per jaar. Voor de maximale tandartsverzekering betalen ze nog eens 180,60 euro. Het – minder uitgebreide – aanvullende pakket van de CZ-studentenpolis kost jaarlijks 119,40 euro.
Maar let goed op de verschillen in de aanvullingen. Wie de vier-sterrenverzekering van Zilveren Kruis/Achmea overdreven luxe vindt en met drie sterren genoegen neemt, betaalt opeens veertig euro minder. In dat pakket krijg je nog altijd alle fysiotherapie vergoed. Handig als je rsi krijgt of iets verstuikt bij het sporten. De CZ-polis daarentegen vergoedt maximaal negen behandelingen, zelfs bij chronische indicaties.
Een ander CZ-addertje onder het gras is de vergoeding van de morning-afterpil in het aanvullende pakket. De vrouw in kwestie krijgt die alleen als ze minimaal 21 jaar is. Tot die tijd moeten de honderd condooms hun werk doen.

Overigens hebben alle nieuwe zorgverzekeringen een no-claim-regeling. Wie binnen een jaar geen ziektekosten declareert, krijgt 255 euro teruggestort. Daarbij telt een bezoek aan de huisarts niet mee. (BB/HOP)