Breda verwacht in toekomst tekort aan hoger opgeleiden

Breda heeft in de toekomst een tekort aan hoger opgeleiden. Althans dat is de verwachting, uitgesproken in de Economische Barometer Breda, die gisteren werd gepresenteerd. Studenten van Avans hebben meegewerkt aan dit meetinstrument voor de Bredase economie.

De laatste jaren was er een daling van de werkgelegenheid, maar die neemt af, staat in het rapport te lezen. De industrie kende een enorme terugval in banen omdat grote productiebedrijven uit de stad vertrokken, naar lagelonenlanden. Met de handel en zakelijke dienstverlening ging het juist een stuk beter, er startten in 2005 veel nieuwe bedrijven. Daarnaast vestigden zich enkele belangrijke hoofdkantoren uit de Benelux in Breda. Daardoor zal de vraag naar hoger opgeleiden sneller toenemen dan de beroepsoverbevolking, is de verwachting.
De economische ontwikkeling in Breda stond er in 2005 iets beter voor dan in 2004, blijkt uit de thermometer, een onderdeel van het onderzoek. Vorig jaar kreeg de stad een gemiddeld rapportcijfer van 6,5, nu 6,6. Daarvoor werden onder meer de bedrijfsactiviteit, het werkloosheidsniveau en het inkomensniveau van de stad onderzocht.
Bredase ondernemers hebben echter veel vertrouwen in de toekomst. Studenten van Avans enquêteerden ondernemers in drie sectoren: industrie, logistieke bedrijven en zakelijke dienstverlening. Vooral de zakelijke dienstverlening ziet de toekomst zonnig. De ondernemers beoordelen de stad als een goede vestigingslocatie, met name wat betreft bereikbaarheid en ligging. Ze verwachten met de komst van de hoge snelheidstrein een positieve impuls voor de lokale economie. Een gebrek aan geschikte kantoor- en bedrijfsruimte kan nog roet in het eten gooien.
Het volledige rapport is te vinden op www.economischebarometer.nl. Behalve Avans Hogeschool participeren Rabobank Breda en de gemeente Breda in het onderzoek. (PM)