Celstraf voor mishandeling Nijmeegse docent

De Arnhemse rechtbank heeft een 29-jarige ex-student van de Radboud Universiteit Nijmegen veroordeeld tot dertig maanden cel wegens ernstige mishandeling van zijn studiebegeleider. De rechter acht poging tot doodslag bewezen.

De mishandelde docent liep in maart 2005 een dubbele kaakbreuk op nadat hij de man een negatief bindend studieadvies gaf. De Radboud Universiteit wil weinig over de zaak kwijt. Omwille van de privacy van de docent houdt de instelling de opleiding die de student in kwestie volgde voor zich. ‘De zaak is gesloten. De man is van de universiteit gestuurd en komt er nooit meer in. Daarmee hebben we alles gezegd.’ De docent in kwestie was een week na het voorval weer aan het werk.

De student was al geschorst wegens agressief gedrag en wachtte de uitspraak af in voorarrest. Van de dertig maanden celstraf zijn er zes voorwaardelijk. De officier van justitie had drie jaar gevangenisstraf geëist. (TdO/HOP)