Cursus paaldansen in studentencafé

Het is de nieuwste hype: paaldansen. Vanavond kunnen studenten in Den Bosch ook hun stramme leden om de paal proberen te strengelen. Melissa, miss Paaldansen 2004, geeft voor de tweede keer een cursus in studentencafé ’t Vliegend Herd.

Veel vrouwen willen zien of ze geschikt zijn voor deze artistieke uiting. Al tijdens een korte cursus van een paar uur, zoals die van vanavond, zijn handige trucs te leren. Op het hoofd hangen is er wellicht de eerste momenten niet bij, maar de beginselen leren is in ieder geval erg leuk, ervoeren de meiden van damesdispuut Flair in Den Bosch al eerder. Zij hangen vanavond vanaf 20.30 uur in ieder geval weer in de paal.
Melissa zegt dat de ‘besloten’ workshop puur voor de grap is: ‘Het is niet erotisch getint.’ De showdanseres/stripper geeft de lessen wel vaker, meestal op vrijgezellenfeesten: ‘Het is dus voor iedereen geschikt. Ze moeten alleen vaak een angst overwinnen, want als je een draai maakt, kom je toch los van de grond.’

Paaldansen is overgewaaid uit Amerika. Het was eerst voorbehouden aan stripteaseuses die hun acrobatische toeren aan de paal als hoogtepunt in hun act gebruikten, tot het als dansact in discotheken verscheen. De populariteit groeide en in november 2005 werd voor de eerste keer een wereldkampioenschap georganiseerd. Ook bewegingsgoeroes ontdekten de kwaliteiten. Paaldanseressen ontwikkelen immers niet alleen een soepel, maar ook een krachtig lichaam. Polefitness wordt nu door veel sportcentra in Nederland opgepikt. (MvH)