Dierenrechtenactivisten verklaren heel Oxford de oorlog

Het Britse Animal Liberation Front heeft iedere professor, onderzoeker en student van de universiteit van Oxford tot legitiem doelwit verklaard – of ze nu dierproeven doen of niet. Dat heeft de extremistische dierenrechtenorganisatie op een website laten weten.

Oxford is van plan om voor twintig miljoen pond (ongeveer 30 miljoen euro) een laboratorium voor dierproeven te bouwen. Dierenrechtenactivisten verzetten zich daar al jaren tegen. Volgens de Sunday Times is het echter de eerste keer dat hun organisatie met een totale oorlog tegen Oxford dreigt.
De krant citeert uit een statement dat de ronde doet: ‘Het ALF roept de beweging op om zich te verenigen en tegen de universiteit te vechten met zoveel mogelijk impact. We moeten mikken op professors, docenten, decanen, studenten, investeerders, partners, sympathisanten en iedereen die het lef heeft om bij enig onderdeel van de universiteit betrokken te zijn.’

Het dreigement wordt uiterst serieus genomen. Vorige week is iedere bouwvakker gemaskerd aan het werk gegaan. De naam van het bouwbedrijf blijft geheim. Voormalige militairen zijn gerekruteerd om de bewaking van werknemers buiten de muren van de universiteit op zich te nemen.
Het laboratorium heeft de steun van de Britse regering, die de kosten van de bewaking dekt. De regering treedt steeds harder op tegen de extremisten. Toch is de beweging klaarblijkelijk nog niet verslagen. (BB/HOP)