Gehandicaptencafé van oud-studente op NOS Journaal

Het NOS Journaal bracht gisteren een twee minuten durende reportage over lunchcafé In de Roos in Den Bosch. Het café wordt gerund door geestelijk gehandicapten en is vijf jaar geleden opgericht door Eline van Lith, oud-Avansstudente in Den Bosch.

Onder leiding van zes professionele begeleiders werken twintig gehandicapten in de bediening en de keuken van café In de Roos. Initiatiefnemer Van Lith, in 1998 afgestudeerd bij de opleiding Culturele & Maatschappelijke Vorming, wil de gehandicapten hiermee een zo normaal mogelijke baan verschaffen en hun vaardigheden ten dienste stellen aan de samenleving, zo zei ze tijdens de uitzending.
Volgens het NOS Journaal brengt lunchcafé In de Roos de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, die dit jaar moet worden ingevoerd, al in de praktijk. Gemeenten worden hierdoor verantwoordelijk voor de ondersteuning van hulpbehoevenden zoals gehandicapten en ouderen. (GR)

Klik www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/1/23/index.html en vervolgens onder ‘Reportages NOS Journaal’ het item ‘Idee WMO al toegepast in Den Bosch’ om het filmpje te zien.

Zie ook www.lunchcafe-inderoos.nl