Grote verschillen in studietempo hoger onderwijs

De opleidingen Technische Bedrijfskunde, Elektrotechniek en Milieukunde aan Avans Hogeschool in Breda en Tilburg zijn snelle studies, vergeleken met dezelfde studierichtingen elders in Nederland. Dat blijkt uit een analyse van Trouw van cijfers van het centrum voor hoger onderwijs Choice.

Hbo’s verschillen sterk in studietempo. Dat kan wel 35 procent schelen, zo schrijft dagblad Trouw vandaag. Van de Technische Bedrijfskunde studenten haalt 78 procent het diploma binnen vijf jaar. Bij Elektrotechniek zijn de Avans-studenten ook snel: 72 procent slaagt binnen vijf jaar.
Dat is snel, vergeleken met de Haagse Hogeschool, waar 41 procent van de studenten Technische Bedrijfskunde het papiertje binnen vijf jaar haalt. Maar daar is een reden voor. De Haagse Hogeschool kent veel deeltijdstudenten.
Studenten in de gezondheidssector zijn verreweg het snelst. De Verloskunde Academie in Amsterdam is de snelste hbo: 84 procent van de studenten is binnen vijf jaar geslaagd. De studenten op de lerarenopleiding in maatschappijvakken op de Hogeschool Inholland Diemen zijn de traagste hbo’ers: slechts 10 procent haalt zijn diploma binnen vijf jaar, terwijl dat landelijk gezien voor deze studie op 34 procent ligt.

De tempoverschillen zijn aan de universiteiten kleiner. Op de snelle universiteiten, zoals Nijmegen en Maastricht, studeert ongeveer de helft af binnen zes jaar, terwijl op de langzamere instellingen dit rond de 35 procent ligt. Studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) doen het langste over hun studie van alle studenten in Nederland. Vooral bij de populaire grote studierichtingen zoals Rechten, Economie en Psychologie, scoort de UvA slecht.
Meer over snelle en trage studies is vandaag te lezen in de bijlage School & Beroep in Trouw. (CB)