Huisjesmelker van het jaar vindt verkiezing ‘ludiek’

Het Amsterdamse Bakaro BV van ondernemer F. Meijer is door de LSVb, de SP en SP-jongerenorganisatie Rood uitgeroepen tot huisjesmelker van het jaar. De Gouden Dakpan die de organisaties wilden uitreiken, is afgegeven op het kantoor van Meijer.
Volgens het juryrapport schendt Bakaro de privacy van zijn huurders door zonder aankondiging binnen te wandelen, vraagt hij woekerprijzen voor slecht onderhouden kamers en is hij slecht bereikbaar voor klachten. Een van die klachten betrof een lekkende gasgeiser; studenten durven in dat huis alleen koud te douchen of met de ramen wijd open. ‘We wachten nog steeds op reparatie’, aldus een anoniem commentaar.
Volgens Meijer zelf valt het allemaal wel mee. ‘De jongen die klaagde over een lekkende gasgeiser is al twee jaar bij me weg. Bovendien had hij niet eens een geiser. Dat was een cv-combiketel. En als zo’n ding kapot is en er komt niemand, dan belt hij bouw- en woningtoezicht toch? Dus eerlijk gezegd vind ik het gelul.’

De verkiezing van huisjesmelker van het jaar maakt deel uit van een lopende campagne die de gevolgen van de woningnood onder studenten moet aantonen. De klachten over huisjesmelkers laten volgens de LSVb en de SP zien dat uitbuiting van huurders in een krappe kamermarkt een koud kunstje is. Meijer wacht tot de storm overwaait. ‘Er zijn ergere dingen in de wereld’, zegt Meijer. ‘Ik heb twintig panden in Amsterdam en er gaat wel eens wat mis. Maar met dit rapport kan ik weinig. Het is een ludieke actie, meer niet.’ (TdO/HOP)