Nederlands instituut in Turkije

De Technische Universiteit Delft onderzoekt de mogelijkheden voor de vestiging van een Nederlands instituut in Turkije, dat het contact met Turkse universiteiten en bedrijven moet bevorderen.

Universiteitskrant Delta berichtte vorige week over de prille plannen. Delft onderzoekt vooral de samenwerkingsmogelijkheden met de technische universiteiten van Ankara en Istanbul. Die kunnen niet zomaar groeien, terwijl het aantal potentiële studenten toeneemt. Een voorbereidend programma voor Turkse studenten die in Nederland willen studeren, biedt wellicht soelaas. Ook zou een Nederlands instituut kunnen bemiddelen tussen de Turkse industrie, en Nederlandse en bedrijven, bijvoorbeeld met het regelen van stages.

Het idee van een Nederlands instituut in Turkije is afkomstig van het ministerie van OCW. Het heeft vijftigduizend euro subsidie toegezegd voor het onderzoek, dat voor juli klaar moet zijn. De Universiteit Leiden voert een soortgelijk onderzoek uit. Op basis van de beide onderzoeken beslist OCW of de vestiging in Turkije er gaat komen. (HC/HOP)