‘Nieuw’ Blackboard AIM maandag ingevoerd

De Academie voor ICT en Media (AIM) in Breda krijgt maandag een ‘nieuw’ Blackboard, helemaal ingericht naar de wensen van de studenten en docenten zelf.

Op de frontpage van deze digitale leeromgeving vindt de student informatie die toegespitst is op hem. Hij vindt er nieuwtjes die zijn opleiding of groep betreffen. Er staat bijvoorbeeld het rooster op dat hij gebruikt (en de wijzigingen, als die er zijn). Daarnaast kan de student bepaalde functies uit- en aanzetten of veranderen van grootte en kleur, wat hij maar wil.
De AIM werkte tot nu toe met AIM-web, een digitale leeromgeving die speciaal voor de academie was ontworpen. Omdat de Raad van Bestuur standaardisering wil, moest de academie over op Blackboard, de digitale leeromgeving die in heel Avans gebruikt wordt.
De projectleiders Arald den Braber en Eky Fioole hebben daarbij bewust studenten en medewerkers van AIM ingezet. ‘We wilden graag weten wat zij belangrijk vinden op Blackboard. Door hen erbij te betrekken, nam ook de weerstand af tegen het kwijtraken van AIM-web’, legt Fioole uit. Tijdens ‘pizzasessies’ konden medewerkers en studenten vrijelijk praten over wat zij graag willen zien op Blackboard.
Een werkgroepje met daarin vier studenten is vervolgens aan de slag gegaan met die informatie en ontwikkelde en ontwierp de digitale omgeving zoals die er nu uitziet. Het blijft mogelijk om aanpassingen te doen als dat nodig is.
De propedeusestudenten gebruiken het AIM-Blackboard al enkele maanden. Maandag stappen de andere studenten er ook op over, met uitzondering van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) en de afstudeerders, die het oude AIM-web blijven gebruiken.
Docenten en studenten krijgen bij de invoering ondersteuning. Er zijn onder meer spreekuren en eerstejaars deeltijdstudenten gaan ouderejaars extra uitleg geven.
Braber en Fioole zien het ‘nieuwe’ Blackboard als een ‘showcase’ voor andere opleidingen. Voor de opleiding CMD gaan ze binnenkort hetzelfde traject inzetten. (PM)