Oud-student St.Joost wint Zilveren Camera 2005

Sven Torfinn, oud-student van de kunstacademie in Breda, heeft gisteren de Zilveren Camera 2005 gewonnen.

De in Kenia wonende Nederlandse fotograaf Sven Torfinn fotografeerde in Congo in zwart-wit een groep rouwende vrouwen rondom het vijfjarige opgebaarde meisje Vani Vamuliya.
Volgens de jury is het ‘een foto die door zijn beeldende kracht en schoonheid de beschouwer betrekt bij tragische realiteit van grote groepen vergeten vluchtelingen in Congo. Het verdriet en de gelatenheid op de gezichten van de volwassenen laten een verpletterende indruk achter.’
Torfinn studeerde in 1995 af aan de academie voor Kunst en Vormgeving/ St. Joost in Breda. Op www.zilverencamera.nl/2005 is de winnende foto te zien. (CB)