Parkeerplaatsen in plaats van weggeefwinkel

De weggeefwinkel in Den Bosch, waar enkele studenten van Avans Hogeschool als vrijwilliger werken, moet misschien plaatsmaken voor parkeerplaatsen. Er loopt een rechtszaak.

De eigenaar wil het pand aan de Maijweg slopen en er parkeerplaatsen bouwen. ‘Belachelijk’, vindt Warren, derdejaarsstudent Beeldende Kunst en vrijwilliger bij de weggeefwinkel. ‘Er zijn al 2000 plaatsen rondom het station en die zijn nooit allemaal tegelijkertijd bezet.’
Het gebouw dat vlakbij het spoor ligt werd anderhalf jaar geleden gekraakt en er kwam een weggeefwinkel in. Mensen kunnen er hun afgedankte spullen brengen en anderen kunnen deze gratis meenemen.

De eigenaar is nu een bodemprocedure gestart. Maandag 13 februari worden de krakers en de eigenaar verwacht in een zogeheten comparitiezitting. Beide partijen mogen dan hun standpunt op tafel leggen. De rechter kijkt of er een schikking mogelijk is.
‘We nemen genoegen met een schikking’, zegt Warren. ‘Wij zijn tevreden als het pand ongemoeid blijft. Er blijft dan nog genoeg terrein over voor parkeerplaatsen.’ (CB)