Poolse studenten van Avans voorgedragen voor ingenieursprijs

Dorota Jaskiewicz en Agnieska Pawlikowska, beiden afgestudeerd aan de opleiding Bouwkunde in Tilburg, zijn voorgedragen voor de afstudeerprijs van Kivi Niria, een netwerk voor hoog opgeleide technici.

Jaskiewicz maakte een ontwerp voor de spoorzone in Tilburg, waar volgens haar een kunstcentrum, bioscoop en museum moeten komen. Pawlikowska blies de Piushaven in Tilburg nieuw leven in, inclusief jachthaven en verbinding met de Beekse Bergen.
Docent Ad van Terheijden is erg enthousiast over het werk van de studenten. ‘Ze hebben een duidelijke navolgbaarheid laten zien. Het komt nogal eens voor dat de uitwerking weinig te maken heeft met het eerste uitgangspunt, maar deze studenten zijn consistent van de grote schaal naar de kleine schaal gegaan. Dan zie je dat de student begrijpt waar hij mee bezig is.’

Ook de ontwerpcapaciteiten waren uitstekend, zegt Van Terheijden. ‘De studenten hebben rekening gehouden met aspecten als zichtlijnen, historische context en wandelpaden. Dat geeft blijk van inventiviteit.’

Met de prijs van Kivi Niria, die in mei wordt uitgereikt, kunnen de Polen 2000 euro winnen. De afstudeerprijzen worden jaarlijks uitgereikt voor de beste afstudeerwerken aan het technisch hbo. Daarmee wil de ingenieursvereniging de kwaliteit van het technisch onderwijs voor een groter publiek zichtbaar maken. Vorig jaar wonnen Rick Lormans, Casper Rieter en Roel Kaldenhoven van de Hogeschool Zuyd de eerste prijs met hun onzinkbare drijfsystemen voor woonwijken. (MvH)