Reality soap met Delftse studenten

Op RTL5 is sinds afgelopen zondag een ‘docu-soap’ te zien waarin de tien bewoners van een Delfts studentenhuis iedere week een technische opdracht moeten vervullen. Ondertussen registreert de camera ook hun dagelijkse beslommeringen.
De TU Delft wil hiermee het imago van techniekstudies verbeteren. Uit de serie moet blijken dat bèta’s geen saaie nerds zijn. En hopelijk levert dat Delft een groei van het aantal eerstejaars op.

Het programma moet wekelijks zo’n 300 duizend kijkers trekken. Of het erg representatief is voor het studentenleven, valt te bezien. In het studentenhuis dat voor de serie is uitgekozen, wonen evenveel jongens als meisjes. In Delft. Bovendien zijn ze allemaal lid van een studentenvereniging.
Volgens een voorlichter van de TU Delft kost het totale programma zes ton. Hoeveel de TU precies bijdraagt, weet ze niet, maar het zou grofweg om de helft van het budget gaan.
In de eerste aflevering moesten de studenten het ideale mobieltje ontwerpen. De studenten, die in twee teams verdeeld zijn, bedachten een kneedbaar mobieltje en een telefoon waar je ook mee kon pinnen.

Er was onder studenten en hun ouders veel animo voor de serie. ‘Ik werd gebeld door moeders of hun zoon alsjeblieft mee mocht spelen’, vertelt initiatiefnemer Marco Waas in het Technisch weekblad. Waas is decaan van de faculteit werktuigbouwkunde, maritieme techniek en technische materiaalwetenschappen. (BB/HOP)

Delft Blauw is iedere zondag van 18.50 tot 19.20 uur te zien op RTL5.
Herhaling: maandagen om 23.30 uur op RTL7.
Website: www.delftblauw.nl