Rookruimte in souterrain Den Bosch geopend

Om overlast bij de ingang van de hogeschool in Den Bosch tegen te gaan, dienen rokers voortaan in de zojuist geopende rookruimte in het souterrain hun sigaretten te nuttigen.

De asbakken bij de ingang van de hogeschool zijn verdwenen en borden verzoeken studenten en medewerkers hier niet meer te roken. Pijlen wijzen de weg naar de nieuwe rokersruimte.
Toch staan er vandaag nog groepjes bij de entree te roken. Zoals Mathei van den Biggelaar. De vierdejaarsstudent Bouwkunde steekt net een sigaret op. Hij heeft het er niet zo op om binnen te roken, zegt hij. ‘Even een frisse neus halen.’

Vanaf begin januari kunnen rokers terecht in de nieuwe rokersplek in het souterrain tussen de lobben E en F, een buitenruimte tegenover de kopieerapparaten. Er zijn glazen windschermen, asbakken en enkele bankjes geplaatst. De ruimte is toegankelijk via een draaideur.
Stefan van Teeffelen, docent bij de Academie voor Sociale Studies, rookt er in zijn eentje een peuk. Hij vindt de nieuwe rookruimte een goede zaak. ‘Het is geen reclame voor onze instelling als we bij de ingang een rookgordijn leggen’, stelt hij. ‘En je kunt hier ook zitten.’’

Volgens Ton Vissers, bouwcoördinator in Den Bosch, staan er geen zware sancties op roken bij de entree. ‘De conciërges hebben instructies gekregen om mensen die bij de ingang staan te roken, vriendelijk doch dringend te verwijzen naar de fraaie en duur ingerichte rokersruimte. Maar zij zijn geen politieagenten die bonnen uitdelen.’ (GR)

klik

(Klik op foto voor vergroting)