Slimmer door meer beweging

Vijf keer per week naar de sportschool is niet alleen meer iets voor fanatieke bodybuilders. Door lichaamsbeweging worden meer nieuwe hersencellen aangemaakt, je wordt er dus slimmer van. Dat geldt althans voor de muizen die biologe Karin van der Borght onderzocht.

Van der Borght gebruikte voor haar onderzoek een groep muizen en ratten. De muizen renden zonder aansporing vijf tot twaalf kilometer per nacht in een loopwiel. Hierdoor maakten de dieren aanzienlijk meer nieuwe hersencellen aan. De onderzoekster liet de muizen twee keer naar voedsel zoeken in een doolhof. De tweede keer herinnerden de getrainde knaagdieren zich de weg door de doolhof aantoonbaar beter dan een groep muizen zonder rad.

Studenten die een hekel hebben aan sporten hoeven niet in paniek te raken. De onderzochte groep ratten reageerde minder positief. Ze vielen in slaap in het loopwiel en van het rennen op een lopende band schoten de dieren in de stress. De verklaring blijkt simpel: het sporten helpt alleen bij dieren die van nature actief zijn, van nature luie dieren krijgen er stress van. Als je al een hekel aan de sportschool hebt, kun je dus ook maar beter ver uit de buurt blijven.

Van der Borght promoveerde 13 januari met het onderzoek aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Dit soort onderzoek kan van pas komen bij de behandeling van mensen die bijvoorbeeld een hersenbloeding gehad hebben of de ziekte van Alzheimer hebben. Misschien maken mensen net als muizen meer nieuwe hersencellen aan door beweging. Maar het kan ook dat we meer lijken op de ratten. (MW)