Studente fraudeerde met crèche-onderzoek

Een masterstudente van de Universiteit van Amsterdam (UvA) heeft gefraudeerd in een onderzoek naar de kwaliteit van kinderdagverblijven. Ze kopieerde oude gegevens, maar deed net alsof ze de kinderdagverblijven persoonlijk had bezocht. Ze declareerde zelfs reiskosten.

De studente werkte samen met anderen aan een project van de Universiteit Leiden, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit van Amsterdam. Het kende een schokkende uitkomst die veel aandacht trok: geen enkel kinderdagverblijf voldeed aan de internationale normen. Het rapport werd in augustus aangeboden aan minister De Geus.
Nu de data van de studente zijn geschrapt en de uitkomsten opnieuw zijn berekend, blijven de conclusies gelijk. Alleen zijn de uitkomsten iets minder precies: het ‘betrouwbaarheidsinterval’ is groter geworden. Het ministerie van Sociale Zaken had overigens een contra-expertise uitgevoerd die precies dezelfde uitkomsten had. De schade is dus beperkt.
De vrouw staat waarschijnlijk een jaar schorsing van de universiteit te wachten. Louis Tavecchio, hoogleraar pedagogiek van de UvA, vindt dat eigenlijk een te lichte straf. ‘De Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek stelt een jaar schorsing als sanctie voor spieken of overschrijven. Maar we spreken hier over doelbewuste vervalsing van onderzoeksgegevens’, zegt hij in Mare, de Leidse universiteitskrant. (BB/HOP)