Teleurstelling na afwijzen aanvragen 19 Associate Degrees

Alle aanvragen voor het starten van een Associate Degree van Avans Hogeschool zijn afgewezen. De betrokken academies hebben volgens coördinator Joop van Mackelenbergh teleurgesteld gereageerd.

Avans Hogeschool heeft in december 19 aanvragen ingediend om een Associate Degree te mogen beginnen. Dit is een tweejarige opleiding binnen het hbo, die in samenwerking met het werkveld wordt gemaakt. Het Nederlands Vlaams Accreditatie Orgaan (NVAO) beoordeelt of de aanvragen aan de voorwaarden voldoen.
Negen aanvragen zijn ‘niet ontvankelijk’ verklaard omdat de opleiding waar ze bijhoren nog niet geaccrediteerd zijn. ‘Een heel formele reden’, vindt Van Mackelenbergh. ‘Een aantal van deze opleidingen heeft al goede beoordelingen gekregen, alleen is de accreditatie nog niet bekrachtigd.’
Bij de andere opleidingen was het verwijt dat de invloed van het werkveld op het onderwijsprogramma niet zichtbaar was. Dit argument vindt Van Mackelenbergh niet helemaal te begrijpen. ‘Voor Accountancy hebben we bijvoorbeeld samen met de NOVAA, het overkoepelende orgaan van accountants, het programma gemaakt.’
Omdat er nog veel onduidelijkheden zijn, wil de coördinator de NVAO om opheldering gaan vragen. ‘We willen weten wat we fout hebben gedaan.’
Avans is overigens geen uitzondering. Heel veel aanvragen zijn niet goedgekeurd. Van de 77 aanvragen zijn acht bekostigde Associate Degrees goedgekeurd. De overheid had al aangegeven dat het aantal experimenten met deze nieuwe hbo-vorm beperkt moest blijven. Alom werd door de instellingen geklaagd dat de aanvraagtijd te kort was.
Avans gaat voor de volgende ronde, voor schooljaar 2007/2008, weer gewoon meedoen, zegt Van Mackelenbergh. ‘Maar dan willen we wel tamelijk zeker weten of we het redden of niet.’ Hij denkt niet dat Avans onder de afwijzingen zal lijden, omdat er nog maar weinig hogescholen een korte hbo-opleiding mogen beginnen. Onder de rivieren niet één. (PM)